fredag 6. januar 2012

Friske boller.....

Treg morgen idag... Kan det komme av rangling om natta mon tro? jaja.. me kom nå igang smått om senn idag o. Lurte på om me sko ta oss ein tur ut idag, syntest eg så sola....
Men neida, Johannemi ville ikke ut, hu ville baka.

Hu ville baka friske boller.....   Noe eg tolka og oversatte te at jentå ville ha ferske boller. Ferske boller med snop i. Fordi det låg ein pose med pastelfarga nonstop i skapet. Egentlig innkjøpt te pepperkakehuset, men det ble ikke brukt av montøren og assistenten hans, ingenting av godteriet som ble innkjøpt for skape et mumihis til et prinsesseslott ble brukt....

Ikkje at det pleier å være noe problem da, godteri blir aldri gammelt i skapene her... Men nonstop e eg ikkje særlig gla i. Men i boller var det greit:)

Eg kjøpte for endel år sida ei bok som heter "den store boken om brødbaking" av Wenche Frølich. Og det er ei kjempebok. Inni den er det ei grunnoppskrift på søt hvetedeig, og de blir alltid kjempebra:)

2 dl melk
1 1/2 dl vann
50 gr gjær
75 gr smør/ margarin
1 dl sukker
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
8 - 10 dl hvetemel
vispet egg til pensling

Smelt smør i kjele, ha i vann og melk og la blandingen bli 37 grader. Rør ut gjæren. Tilsett Salt, sukker, kardemomme og mesteparten av melet. Arbeid godt sammen. La heve ca 1 time. Form boller etc. Etterhev i ca 40 min. Bollene stekes på 250grader i 6 -7 minutter.

Denne deigen gir 24 boller, evt 40 skillingsboller eller 1 flettekrans

Jeg bruker vanligvis (men ikkje i dag da) å lage dobbel deig. Det går fint å jobbe sammen i Kenwooden min, og boller og slikt er alltid kjekt å ha i frysen. Eg bruker også tørrgjær, den tåler bla litt høyere temperatur enn vanlig gjær. Da har jeg alt det tørre i rørebollen (ikke alt melet!!) og heller væsken over.....

Før eg kom på at eg sko ta bilder av bollene eg og Johannemi lagde, hadde hu spist opp nesten alle sine boller:) Er de som er pynta med nonstop Johanne har laga:)

Tilføyelse 20 januar: (obs baker en dobbel av denne i kenwooden, må den over i annen bolle til heving, ellers går den utover bordet. Eg har den oppi 7,5liter bakebolle fra Tupperware når eg hever deigen.)


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails