søndag 22. august 2010

Høst, og innhøsting...

Det går mot høst, og kaldere dager...
Skuffende hagesesong iår. Alt er så seint. Tomatene er først nå begynt å bli modne i drivhuset.


Var allikevell flink idag. Høsta inn endel urter og blomster. Laga urtesalt av endel. Ble så inspirert av Camilla Plum fra det danske programmet Mat der holder som går på NRK1 på morgenen. (hun har også flere andre inspirerende serier. Alle anbefales på det sterkeste)

Har jo før laget urtesalt, bare på måfå uten oppskrift, men denne gangen lagde jeg 2 forskjellige:

En til viltkjøtt ,hadde eg tenkt, men da eg valgte å ikke ta med einerbæra så er det bare middelhavskrydder igjen, og ,ta ta... også da middelhavsurtesalt:)
Den er med masse basillikum, litt timian og rosmarin, 1 blad salvie og noe oregano. Mengdene ble styrt av mengden urter jeg hadde. Sessongen iår, kombinert med kraftig beiting av frittgående høner, har ikke hjelpt på produksjonen. Og selvfølgelig vanlig grovsalt.

Den andre typen er beregnet på fjærkre retter (med tanke på at eg høner som skal slaktes senere, et sjølsagt produkt) Den inneholder Basilikum, eple/annanasmynte? (enten eller, husker ikke hvilken eg har igjen ;P) sitronmelisse, litt rosmarin, 3 blad salvie, 1 chili, skall av en sitron(kun det gule) og havsalt.

Kjørte dette i matmølle, og deretter ble det utover på brett og satt til tørking...

I tillegg har jeg lagt roseblader, lavendelblomster og kronblader av ringblomst til tørk. Har planer om å lage såpe seinare, men, time will show, som det sies.

La også rosmarin til tørk og lagde dilleddik.
Veldig enkelt: Dillkvaster + bordeddik på glass. La stå. Bruk. Nydelig i sauser, supper etc. Til alt med fisk.




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails