onsdag 4. november 2009

Måneskinnsjakt....

Var fullmåne på mandag, men været har vært rimelig ræva, så da ble det ingen særlig jakting i helga som var.
Espen var ute ein liten tur søndag kveld, men ingen dyr å se. Og var overskya, så derfor ingen måne heller...
Igår kveld var det derimot flott vær, nydelig måne. Espen derimot orka ikke gå ut, travel dag på jobb igår og enda travlere idag, så han sto over.

Eg derimot hadde fryktelig lyst... Men hadde først damemøte i kvinnegruppa i Hojff
Måtte gå, var årets siste møte, og det siste møte av denne typen, da vi har bestemt at vi skal legge om måten kvinnegruppa skal fungere på. Nok om det. kommer tilbake til det seinere.

Problemet for meg, når eg skal jakte hjort aleine, er: kossen får eg dyret bort til bilen, og inn i bilen så at eg kan ta dyret med meg him?? Er tungt nok når me e 2 synest eg...
Så eg ringte minstasøster mi Elin og spurte og lokka om hu ville være med :)
Og tilslutt fikk eg napp. Hu skulle være med, ligge i bilen i sovepose sammen med Kazan-gutten min.
Ha pute og hodelykt, chips og kakao og eg kjøpte ei donald pocket te henne som hu kunne lese i Lol Da slapp eg å styre me å finne nok varme klær av rette farge og lydnivå te henne og.

Kom egentlig tidlig hjem fra møte, ble avsluttet rett over 9, hjalp jo på at kveldens foredragsholder Andreas Dunkley skulle ut på jakt han og Lol

Me stoppa i avkjørselen fra veien, og rigga alt til.
Sluttstykke i børsa, tøfler utenpå skoa, maske på hode, hatt, jakke, hanske, Kazan ut å tisse, elin bak i bilen med hodelys og sovepose.

Kjørte innover gårdsveien, parkerte stille og forsiktig. Ut av bilen, henta frem børsa, sekk og kikkert.
Lada børsa, og gikk stille bortover grusveien... Smart med spesialstrikka store tova tøfler, beregnet til å være utenpå sko. Går heilt lydløst da. Camo fleecedress fullenddte det lydløse:)
Vinden var god, og nesten rett imot. Skiftende skydekke, var bra. Prøvde å bevege meg raskere fremover, når det var mørkt, måtte være sakte og forsiktig når månen lyste som høylys dag.
Stoppa ofte og brukte kikkerten. Bortover traktorveien, ingen dyr å se. Sneik meg igjenom ein hyttehage, var trær som gav skygge. Rett på andre sida av hagen, ser eg dyr på borterste bøen.
Sniker gjenom et lite skogholdt, over et gjerde, kommer meg bort under den grana som var min post tidliger... Ser dyret, men er for langt bort. Ser stort ut, men kan ikke se stort mer.... Me har et fritt dyr igjen, og rådyr og, så for meg var det egentlig samme ka, men liker nå å vite da:)

Kravlet over bakken, skummelt var ikke en sky, kom meg i skjul bakom noen traktoregg. Vinden var begynt å bli litt vanskelig.
Blåste mer, og kom egentlig litt fra siden slik eg var i forhold til dyret nå. Krøp fremover, opp bak en liten knaus. Fremdeles langt hold. Virka som dyret beita seg bort ifra meg. Merka ikke noe te meg. Bare ein gang såg eg at det såg opp i min rettning.
Krøp videre, igjen over en åpen flate, før igjen var bakom ly. Krøyp enda nærmere. Nå var holdet bra, dyret sto skjeivt, med rumpa mot meg. Da var det eg tenkte det smarte, eg tenkte at hvis eg bare flytte meg tilsides en liten meter der, så har eg god sitteplass og støtte når eg skyte, og eg må jo venta te han stille seg med bredsida te alikevell. reiser meg litt, flytter meg, kommer et vindkast, eg dukker, ser opp litt senere, og eg er aleina.........

Venter ei god stund, kunne jo vært at den var beita seg ut av syne, er en bitteliten dødvinkel der.... men nei borte vekk var han... sur var eg da.... tusla meg tilbake til bilen etter ei stund, såg ingen fleire dyr....jo foresten en katt, er jo dyr det LMAO

Fant ein flott kar på youtube iallefall


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails