mandag 17. oktober 2005

Helgas Jakt..... Felling!

Har ikke hatt tid å blogge på noen dager....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hatt noen spennende jaktkvelder i helga.

Kom på post fredag kveld kvart på 7... Hadde selskap på posten denne kvelden. Silje var med....

Nydelig vær... Flott måne... ikke vind.... Klokka halv 8 hørte jeg lyder bak meg. Igjen kom dyra ned igjennom skogen bak meg.... såg de så vidt med blotte øye, de sto 30m bak meg, tok etter kikkerten, men pluttselig sprang de ut... forsvant sydover.... Hørte lyder av og til, helt til klokka 10, da sto de oppe på åsryggen ca 80 m fra meg i syd/øst og bjeffet på meg! Det gjør de når de kan lukte meg, men ikke er helt sikker på ka eg e.....

På grunn av at det ikke var vind, men trekk som gikk hit og dit, ble vi værsatt (dvs dyra lukta oss når de kom den veien som de kom da....)

Men klokka halv 11 smalt det!!!! på jordet bak meg, der Espen og Espen Andre satt, var det kommet en bukk inn på jordet helt i vest, og den datt for Espen.....

Så natta ble tilbrakt med å flå og stelle med dyret.....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lørdags kvelden var været enda klarere, enda stillerer og enda lysere..............

Me var ein halvtime seiare ute, så når me kom, sto det 3 rådyr på den første bøen og 2 hjortekoller på den søre... Men me støkka de, klarte ikke å komme nær nok...........

Kvelden ellers foregikk nokså likt for meg,

Dyra kom bakfra, ned igjennom skogen, og ble støkka når de kom 20 m fra meg. Kunne ikke se de med øye eller kikkert den kvelden for månen sto slik at de var i skyggen fra trærne.... Men hørte de gjorde eg....

Etter at de sprang første gangen, hørte jeg smålyder bak meg ein time etterpå, er ikke sikkert på ka det var, kan ha vært rådyr. Etter enda ein time hørte eg at de prøvde og krysse over haugen eg satt på igjen... men da begynnte de å bjeffe... Kunne faktisk se den ene kolla i siluett på åsryggen i 2 sekund

Hele kvelde hadde me hørt ein bukk som gikk i dalen 250m sør og brølte...

Tilslutt prøvte Espen å svare han, prøve å få lokka han mot oss.... Han slvarte ikke på Espen sine forsøk på hjortebrøl, men meiner eg hørte han kom i krattet... Har sikkert lukta oss, viste at det var mennesker og ikke rivaliserende bukk som prøvde å trekke han opp.....

I halv 12 tida kom det ein hjort gjennom skogen i vest, på andre sida av bøene, og han gjødde på oss.... Så den kvelden merka alle dyra oss.......

Det var også første natta med frost..... Kaldt på post....




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails