onsdag 15. september 2010

Partering...

De fleste vet ikke hvor mye arbeid det er med jakt. De tror det bare er å skyte, så vips har du viltkjøtt i fryseren.
Så e det nå ikkje.
Ikveld har vi tilbrakt på kjøkkenet med å partere den hjorten Espen skjøt fredagskvelden. Da hadde han faktisk grovpartert den igår! Men nå ligger Lårsteiker, bogsteiker, biffterning, flatbiffer, suppekjøtt og ein rull pent pakka og merka i frysen. Kjøttdeigen e ikkje malt ennå, den e fryst i bulk. Og så e det pakka avskjær til hundefor. Ska spisa Guttane og :)

På sommerens koldtbord serverte me hjorterull fra forrige høst. Og den var den beste me har hatt. Og det e faktisk den første rullen eg har lagt heilt sjøl og aleina :) (Espen var i London me jobben) Men kan eg klare å huske ka eg gjorde med den? nei da. Sjølsagt ikkje. Så det så.
Eg så alltid klage på at Espen aldri skrive opp ka an gjør.......

Så nå ska eg skriva opp kossen eg lagte rullen ikveld.
Here goes:
Bildet e et illustrasjonsfoto hentet på MatPrat.no og er Lammerull.


Et utbeinet sidestykke
1 pose gelatinpulver
1 - 11/2 ts sukker
1 ts hjemmelaget urtesalt type vilt
2 ts viltkrydderblanding
surres og fryses - kokes når skal brukes.


Og sjølsagt har eg glemt å ta bloggifiserabare bilder av kveldens akteviteter. Lurte på å bruke bilder eg hadde på pc en ifra før, men de var kanskje litt for "realety" te å brukas i bloggen:)

Så ta besøke me opplysningskontoret for egg og kjøtt si nettside MatPrat og låne bilde der. Det ble da bilde av lammerull, for hjorterull fantest ikkje i deiras arkiv :) Men e samme fremgangsmåten, e bare bytta ut krydderene til viltvennlige krydder.




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails