lørdag 17. september 2005

rapport fra nattens jakt.....

Dreit på draget eg inatt

Til min unnskyldning er jeg en uerfaren jeger men men.... Hadde på bøen forran meg 2 dyr.. Og eg var overbevist om at det var kolle med kalv... Låg å sikta på kolla... hu sto så fint te... bredsida til og i passelig avstand... men me skal jo ikke skytte mammen ifra kalven det e ikke bra.. så eg venta og venta på at det andre dyret skulle komme nærmere slik at eg kunne skyte det... Men det andre dyret bare forrsvant det etter ein time!

I ettertid sa Espen (han har MYE bedre kikkert en meg) at det var en spissbukk som hadde gått over bøen han satt på, og over til mitt jorde....

Så det eg satt å passet på var ei kolle uten kalv og ein spissbukk... Gjett om det irriterrer fettet av meg. Sånn knall skuddsjanse eg hadde, den første halve timen. Og det fikk eg ikke igjen.... Og siden me har fritt dyr på kvoten er det nesten det samme ka eg skyte.....

Var nydelig vær inatt. Fullmåne, stjerneklart, og kaldt... var ikke mange gradene over null....

Og heller ikke vind... var lette drag i lufta og den snudde heile tida... så rundt midnatt forsvant dyret på bøen heilt... eg såg ikke det løp/gikk eingang, det bare blei borte for meg.... men vind draget gikk i perioder ifra meg ut på bøen... ikke mulig å skjule meg for dyra da....

Det samme skjedde tidlig på kvelden i halv 9 tida, det var fremdeles lyst... da hørte jeg at det kom ned dyr ifra skogen bak meg... Eg såg noe leet seg i skogkanten og plutselig så såg eg rompa på ein hjort som sprang inn og oppover i skogen igjen... Da trakk vinden ifra meg og dit...

Så alt i alt såg eg 3 dyr inatt... Kjempeopplevelser... Adrenalinet pumper i kroppen når, du hører og ser bevegelser i måneskinnet... Kjempespennende...Kjenner ikke kulden heller når det skjer ting rundt deg...

Anbefales til alle.. Selv om en ikke jakter, bør en ta en måneskinnsnatt på post i skogen for å studere dyrelivet...


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails